Elektronisk fartregulator

En elektronisk fartregulator bruges til at styre en el-motors hastighed og omløbsretning. Reguleringen af motoren foregår ved at fartregulatoren pulserer strømmen over til motoren et antal gange pr. sekund. Jo færre strømpulser pr. sekund jo langsommere kører motoren. Jo flere strømpulser pr. sekund jo hurtigere kører motoren. Spændingen til motoren er altid konstant og afhængig af batteriets spænding.

Den elektroniske fartregulator sender kun den strøm til motoren, som der skal bruges, og dermed har du længere sejltid.

Før de elektroniske fartregulatorer kom frem, brugte man en variabel effekt-modstand til at sænke spændingen og dermed motorens hastighed. Dette er ikke optimalt, da motorens trækkraft er meget ringe ved for lav spænding, og da en mekanisk fartregulator altid vil have et konstant strømforbrug. Den strøm, som ikke sendes til motoren, vil blive omsat til varme.

De forskellige typer

Der findes mange forskellige typer, men overordnet bruges der 2 typer til modelskibe:

  • Fartregulator til traditionel el-motor (børste motor)
  • Fartregulator til børsteløs el-motor

Fartregulator til traditionel el-motor

Denne type fartregulator har 3 sæt ledninger:

  • Tilslutning til radiomodtager (3 ledninger)
  • Tilslutning til el-motor (2 ledninger)
  • Tilslutning til batteri (2 ledninger)

Fartregulator til børsteløs el-motor

Denne type fartregulator har 3 sæt ledninger:

  • Tilslutning til radiomodtager (3 ledninger)
  • Tilslutning til el-motor (3 ledninger)
  • Tilslutning til batteri (2 ledninger)

BEC

Fælles for begge ovenstående typer er, at hvis fartregulatoren er af nyere dato, så vil den indeholde BEC (Battery Eliminator Circuit), hvilket betyder, at den strømforsyner din radiomodtager og dine servoer. Du skal altså ikke bruge et særskilt batteri til radiomodtagen.