Byggeprojekt 2012-2013 Victoria fra tyske Aero-Naut afsluttet

Victoria

Jeg har hente skibene den 14.09.2012 og jeg vil først går i gang den 03.oktober 2012 i klubben med skibet, men har hørt og læst at det ville være en god ide at bestrøge alle trædele med glattfix så ville trælimen ikke udlæge træet hvis man spiller lidt lim eller andet.

Så det ville jeg gøre inden den 03.oktober som de eneste.

Jeg(Thomas) ville komme her med billederne og raport hvert gang jeg har lavet noget på skibet, så hvis i har interresse kan i følge med.

under dette link https://picasaweb.google.com/treichert7/20120914Victoria?authuser=0&feat=directlink kan du følge med og se hvordan dette ser ud.

1. Åbning af kassen   Jeg må se der ser meget flot ud, masser af træ men sådan skal det jo være, meget flot laser skåret, klare numering og betjenelse af tingene, men kun på tysk. Der findes en english version som jeg du kan finde her. (når det er kommet) Jeg glæder mig at komme i gang med bygningen. Der findes ingen lim i æsken med koplingen mellem motor og akslen den er med :-).

2. Alle træ dele for glattfix. Hvad er glattfix for noget? Ja dette skal lukke alle porene i træet så den ikke modtager vand og alt andet, så som lim. Har nu malet dem på for og bagsiden du kan se billeder altid under linket i toppen af beratningen. Har brugt ca 120ml af glattfix, det lugter meget og der skal nok males udenfor og lade det lidt tørre uden for også, begge sider er altid bedst.

3. Bygningen. Jeg  har været lidt skeptisk ang. byggningen af skibet, passer dette eller skal man gøre meget for at det passer, men jeg må siger at p.t. har dette sæt kun overrasket mig meget possitv. Alt har passet og beskrivelsen har været godt. Vi er kommet så langt so vi har limet skroget sammen og har givet dette rigligt med trælim man jeg og nok de fleste giver dette epoxi inden i, man vil jo ikke have at vand udlæger det hele, hvis vandet kommer ind. Alle er kommet lige langt, og dog har jeg arbejde lidt længre end de andre da jeg ikke komme den næste gang, hvor vi giver skibet epoxi, men igen problemer her.Efter skibet har foget epoxy inden i, i alle hjørner og kanter virker skibet også meget mere stabil. har nu set trædækket på og alle de andre ting som har med dækket at gøre. dette fik også epoxy så ingen problemer her. Jeg kan se at vi alle arbejder på meget forskeledige måder men resultatet bliver nok det samme selv om man kan se lidt forskeledige ting. De 12 timer som er skrevet fra start det skulle tager er nok lige lidt underkanten det bliver nok 24 timer mindst. Er kommet så langt at jeg har malet taget og limet det på, laver det sådan at hele passer godt ind i skibet, har lavet ca. halvdelen af bænkene. Vi er næsten alle sammen lige langt dog arbejder vi på forskeledige ting. Vi har haft lidt problemer med vejledningen fra fartregulatoren, vi har prøvet dette hos Ole Knudsen sidst, det tog ca. 2 timer inden vi kunne kører rigtig med fartregulatoren, der er nogle fejl i vejledningen, Ole laver en ny dansk vejledningen som vi vil give også til Modelskibet. Modellen er ikke nemt at bygge da der er nogle ting som skal vides selv om dette ikke stå i vejledningen, men alt i alt er det ok. udfordringen bliver at sætte vinduerne i uden at lime dem til. jeg gøre på min model nogle forskeledige ting ekstra, så som lys, ror drejer sig på skibet, skydedøre, dør som kan åbnes. Ole Knudsen har lavet noget i skibet, med toilette og andre ting, man skal næste se dette. Prøver at tager nogle billeder næste gang. Skibet vejer hos mig p.t.1,2 kg uden ting i men regner med alt i alt ca. 2,2 kilo. Næste gang den 3. januar tager jeg mig af læderbetræk, døre og de vinduerne som skal sættes i.

Vinduerne har været svært at sætte i  på grund af de skulle sættes i selve trærammen. man vil jo ikke spilde lim på selve vinduerne. Det lykkes ret godt hvis man tager sig lidt tid til dette, det samme gælder for læderbetræk, her har vist sig at hvis man putter 2 gang så meget skummgummi under bliver resultatet bedre og meget pænt.

4. maling eller lakering: Har jo malet det øverste dæk, har slebet dette, spray malet med grunderfarve og så 5 gange sprayet med hvid maling. Har også lakeret nogle af de små dele som skal samles her i Januar. Jeg bruger her til gerne dette fra Robbe Acryl maling i spraydåser da Graupner ikke kan lever alt i 400ml dåser.

5. elektriske ting: motor skulle bygges ind næsten fra starten, her skulle jeg laver noget om da jeg/vi købt en børsteløs motor og denne beslag passer ikke i skibet, jeg har set 7 forskeledige måder at sætte dem fest på :-). længere er jeg ikke kommet, men som skrevet før Ole Knudsen kunne endeligt sejle, hvis denne har været lakeret. Men han arbejder også hjemme med skibet…;-) Jeg har bygget lys ind til styrpulten og positionslysne, dem forsyner jeg med en lille exstra batteri. Sejler med skibet med en 2 eller 3 celle lipo batteri, er super.

6. Sejlads: Skibet sejler super godt ligger også godt i vandet, har i min ikke puttet noget ekstra vægt i. Skibet lå lige til vandspejlet, heldig. Jeg har monteret en 2 blade 35mm skrue på skibet her er jeg nok dem som sejler hurtigst af dem. Man skal vende sig til at fartregulatoren ikke sejler med det samme baglæns når man vil der går lige 2 sekunder, men efter hånden har man vende sig til dette. Skibet kan sejler ca. 6 timer med en 2 eller 3 celle lipo med 4-5.000 mah. Klart at man ikke sejler fuld speed hele tiden, vel.

Se billederne af skibet her: galleri